וסקוליטיס

המעורבות של מאקרופג'ים שמקורם במוח העצם בווסקוליטיס קרדיאלית

החוקרים מצאו כי בזמן דלקת, תאים אלה עוברים לוקליזציה לדפנות של כלי הדם גדולים בלב

מח עצם (צילום: אילוסטרציה)

הלב הבוגר מכיל מאקרופג'ים שמקורם מתאי גזע עובריים ומתאי מוח עצם בוגרים. שונות זו באוכלוסיית המאקרופג'ים מאפשרת לבחון כיצד אוכלוסיות תאים שונות ממוקמות בלב וכיצד הן תורמות למחלה קרדיאלית.

במחקר זה, באמצעות ביטוי Lyve-1 ו-Ccr2 רציפרוקלי, על מנת להבחין בין מאקרופג'ים ממקורות שונים, החוקרים מדגימים כי במצב היציב הן מאקרופג'ים ממקור עוברי (חיוביים ל-Lyve-1) והן ממקור של מוח עצם בוגר (חיוביים ל-Ccr2) מאכלסים את כלי הדם הגדולים של הלב בעכברים ובני אדם. עם זאת, אוכלוסיות המאקרופג'ים הקרדיאליים משתנות באופן מהותי על ידי דלקת. במודל עכבר של מחלת קווסקי, מאקרופג'ים שמקורם ממוח העצם גוברים במהלך הדלקת החריפה ומצטברים באופן בררני מסביב לכלי הדם הגדולים בלב. ההצטברות של מאקרופג'ים שמקורם במוח העצם מתרחשת במקביל לאובדן התאים שמקורם עוברי והינה צעד ראשוני והכרחי בהופעה של וסקוליטיס קרדיאלית במודל ניסויי זה. לבסוף, החוקרים הדגימו שההצטברות של מאקרופג'ים חיוביים ל-Ccr2 וההתפתחות של וסקוליטיס מתרחשת בקרבה גדולה לאוכלוסייה של תאים אפיקרדיאליים המייצרים ליגנד כימוקין Ccr2, ממצא המרמז על כך כי האפיקרדיום יכול להיות בעל תפקיד במיקום הדלקת לכלי הדם הקרדיאליים.

החוקרים מסכמים כי זיהו הצטברות פרי-וסקולרית של מאקרופג'ים שמקורם במוח העצם. הצטברות זו הינה בעלת תפקיד מפתח בפתוגנזה של וסקוליטיס קרדיאלית ומספקת ראיות לגבי גיוסם של תאים אלה בלב.

מקור: 

Stock, A.T. et al. (2019) The Journal of Immunology. 202(11), 3282

נושאים קשורים:  וסקוליטיס,  קווסקי,  דלקת,  מוח עצם,  לב,  מחקרים,  מקרופאגים
תגובות