חדשות

מחקר ישראלי: שינוי פשוט בתזונה היומית שיפר מצבם של חולי סוכרת

במקום שש ארוחות ביום, שלוש בלבד ובזמנים קבועים: ‏ממצאי מחקר חדש של חוקרים מהאוניברסיטה העברית ובית החולים וולפסון עשויים לשנות את המלצות התזונה בחולי סוכרת 2

ארוחת בוקר עשירה בפחמימות. אילוסטרציה

שלוש ארוחות מאוזנות ביום, בזמנים קבועים – במקום שש – יכולות להפחית משמעותית במינון הזרקות האינסולין היומי שחולי סוכרת סוג 2 נוטלים, וזאת לאחר כשלושה חודשים בלבד. כך נמצא במחקר חדש שאותו הוביל פרופ' אורן פרוי, חוקר בכיר במכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה באוניברסיטה העברית, בשיתוף חוקרים  מיחידת הסוכרת בבית החולים וולפסון בחולון.

דו"ח המחקר פורסם ב-Diabetes Care. החוקרים ציינו כי טיפול תזונתי, הכולל שלוש ארוחות ביום בזמנים קבועים – ארוחת בוקר עשירה וארוחת ערב דלה – יוביל בחולי סוכרת מסוג 2 לירידה במשקל ובמיוחד להפחתה משמעותית ברמת ההמוגלובין המסוכרר, בתיאבון ובמינון האינסולין היומי.

פרופ' אורן פרוי, חוקר בכיר במכון לביוכימיה, מדעי המזון והתזונה באוניברסיטה העברית. "ויסות מחדש של השעון הביולוגי באמצעות הטיפול התזונתי מאפשר חילוף חומרים סדיר יותר"

"התערבות תזונתית הכוללת ארוחות מתוזמנות ומאוזנות", ציין פרופ' פרוי, "היא מרכיב מרכזי בטיפול בסוכרת מסוג 2. כיום, הטיפול התזונתי המקובל לחולים אלה מורכב משש ארוחות ביום, כאשר קלוריות ופחמימות מפוזרות באופן אחיד לאורך היום. תזמון הארוחות ושמירה על מועדי ארוחות קבועים נועד למנוע נפילת סוכר וכתוצאה מכך להביא לאיזון מטבולי טוב יותר.

"בנוסף לטיפול תזונתי מבוקר, טיפול בחולי סוכרת מסוג 2 בעלי תנגודת לאינסולין ותפקוד לקוי של תאי בטא בלבלב המפרישים את האינסולין, מחייב מתן הזרקות אינסולין. הטיפול המומלץ של שש ארוחות ביום אמנם תורם לאיזון מטבולי מסוים אצל החולים, אך היעילות איננה גורפת אצל כל המטופלים".

לצורך המחקר בוצע ניסוי שבו נבדקה יעילות ההתערבות התזונתית המסורתית הכוללת שש ארוחות יומיות תוך השוואה מול התערבות תזונתית הכוללת שלוש ארוחות בלבד, עם ערך תזונתי וקלורי זהה (כ-1,500 קלוריות ליום שלם).

28 מתנדבים סוכרתיים בעלי עודף משקל חולקו לשתי קבוצות בהרכב שווה. האחת קיבלה תפריט של שלוש ארוחות יומיות והשנייה קיבלה את התפריט המקובל של שש ארוחות. במהלך 12 שבועות, נוטרו רמות הגלוקוז, רמות האינסולין, משקל הגוף וביטוי השעון הביולוגי של המטופלים.

מתוצאות הניסוי עלה: טיפול תזונתי של שלוש ארוחות יומיות הוביל לירידה של כחמישה ק''ג במשקל המטופלים ובירידה של 1.2% בהמוגלובין המסוכרר לאחר 12 שבועות. בנוסף, רמות הגלוקוז בצום וכן הגלוקוז היומי והלילי היו נמוכות משמעותית, מה שהוביל להפחתה במינון האינסולין היומי הכולל באופן משמעותי, כ-26 יחידות.

זאת ועוד, מטופלים שצרכו שלוש ארוחות ביום חוו גם ירידה ברעב ובתשוקה למתוקים ולמזון שומני. תוצאות דומות לא נצפו בטיפול שכלל שש ארוחות.

פרופ' פרוי: "בסך הכל זה טיפול די פשוט אבל המחקר הבהיר כי יוביל לשיפור משמעותי באיכות החיים של חולי סוכרת סוג 2. המטרה היתה למקסם את התועלת שתזונה מתאימה יכולה להביא בחולים, כיוון שהאמנו שהשיטה הנוכחית לא מביאה לשינוי מספק.

"תזונה הכוללת שלוש ארוחות, כאשר ארוחת הבוקר עשירה בפחמימות, מווסתת את ביטוי השעון הביולוגי וכתוצאה מכך מאפשרת הפחתה במינון האינסולין, המובילה לירידה במשקל ולאיזון טוב יותר ברמות הגלוקוז. ויסות מחדש של השעון הביולוגי באמצעות הטיפול התזונתי מאפשר חילוף חומרים סדיר יותר בכלל, וזה של הגלוקוז בפרט. כאמור, מדובר בשינוי פשוט בהרגלי האכילה שהביא לתוצאות משנות חיים. בעקבות ממצאים אלה, אנו פועלים עתה על מנת לשנות את ההנחיות התזונתיות עבור חולי סוכרת".

השותפים האחרים במחקר היו: פרופ' דניאלה יעקובוביץ, ד''ר זהר לנדאו ופרופ' חוליו ויינשטיין מיחידת הסוכרת ב"וולפסון" וכן שני צמרת, תלמידת המחקר של פרופ' פרוי.

נושאים קשורים:  תזונה,  טיפול תזונתי,  סוכרת,  איזון סוכרת,  חדשות,  פרופ' דניאלה יעקובוביץ,  ד''ר זהר לנדאו,  פרופ' חוליו ויינשטיין,  המרכז הרפואי וולפסון
תגובות
אנונימי/ת
31.10.2019, 16:57

יש להרבות ככל האפשר בפעילות גופנית. אישית ראיתי כבר לפחות 3 חולים ששכחו מן המחלה הקשה הזאת לאחר שנתיים של פעילות גופנית מתמדת. שם המשחק: התמדה !

אנונימי/ת
31.10.2019, 19:25

כמובן לא מפתיע שמחקר חשוב כזה מבוצע ע"י תזונאי.

אנונימי/ת
01.11.2019, 10:09

חבל שלא עשו את ה- extra mile ולא בדקו מה היה קורה כתוצאה מוויתור מוחלט על הפחמימות והתמקדות בשומן. רמז - השיפור היה קיצוני יותר.

אנונימי/ת
01.11.2019, 14:40

מאוד מעניין
צריך גם לבצע מחקר מעמיק יותר על הרעיון של time restriction משמעותי, כאשר מצמצמים מאוד את הזמן בו צורכים מזון ביממה, מה שנקרא גם intermittent fasting. יש דיווחים בספרות על ירידה משמעותית במינון התרופות ואפילו חלוף הסוכרת, אנשים מסביבי שנקטו גישה זו ראו כולם שיפור במדדי הסוכרת ואיזון הסוכר (סוכרת סוג 2 כמובן).
ובתוך זה יש תת שאלה של מתי חלון הזמנים לאכילה צריך לקרות? רמזים מהמחקר הנוכחי מראים שכנראה חלון הזמנים הטוב לאכול הוא בבוקר

אנונימי/ת
01.11.2019, 17:58

Intermittent fasting & ketogenic diet =no diabetes

04.11.2019, 12:50

מרתק. האם הירידה במשקל הייתה זהה בקרב הקבוצה של 6 ארוחות? כלומר האם הגרעון הקלורי השפיע אחרת בפריסת הארוחות לעומת 3 ארוחות ?

אנונימי/ת
21.06.2021, 17:31

לא נכון שמקובל בסוכרת שש ארוחות מזמן התקדמנו לעוד סוגים דיאטות .למשל דיאטה דלת פחמימות דיאטות צום ועוד. היום התזונה מותאמת אישית לפי פרמטרים של אורח חיים , סדר יום וטיפול תרופתי הכי חשוב לאכול מאכלים שלא מעלים סוכר וזה מאוד אינדיווידואלי היום
תוספת של פעילות גופנית כמובן תורמת מאוד