קורונה בישראל

וירולוגית מ"סורוקה": "מוקדם להעריך שהקיץ יבלום את התפשטות הקורונה"

הוירולוגית פרופ' יונה שמר-אבני טוענת כי גם אם בקיץ תירשם ירידה בקצב ההדבקה, היא עדיין לא תספיק לבלימה מלאה של התפשטות המגיפה

דגימה לנגיף הקורונה. אילוסטרציה

בתנאי מעבדה, חום פגע בנגיף קורונה ווירולוגים רבים עדיין משוכנעים שחום הקיץ יעלים אותו. פרופ' יונה שמר-אבני מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון והמעבדה לוירולוגיה ב"סורוקה", שהתייחסה לסוגיה זאת, אמרה לכתב המדע אסף רונאל מ"הארץ" כי נגיף הקורונה החדש מתרבה היטב בתנאי קור ובמעבדה אין מגדלים אותו בטמפרטורה של 37 מעלות אלא מתחת בהרבה.

"גם אם יתפשט ביעילות רבה בחורף, לא בטוח שההבדל יהיה מספיק כדי לבלום התפשטות המגיפה בקיץ", אמרה פרופ' שמר-אבני. "גם אם לנגיף הזה נטייה משמעותית לעונתיות בדומה למשל לקרוב משפחתו, נגיף השפעת, הוא כרגע נגיף חדש שאין כנגדו חיסון עבור בני האדם וייתכן שגם אם בקיץ תירשם ירידה בקצב ההדבקה, היא עדיין לא תספיק לבלימה מלאה של התפשטות המגיפה. כשיש כמויות גדולות מאוד של הנגיף בסביבה אנושית עם אוכלוסיה שעדיין איננה מחוסנת, אזי גם אם חלק מחלקיקי הנגיף יאבדו יעילות, עדיין יישארו מספיק נגיפים כדי לקיים המשך הדבקה".

פרופ' שמר-אבני הצביעה על כך שבנושא הזה לפי שעה יש ממצאים סותרים ממחקרים שונים, רובם לא עברו עד כה ביקורת עמיתים. "לכן", לדבריה, "עדיין מוקדם לסמוך על הקיץ שיאפשר חזרה לשגרה מלאה".

ב-Annual Review of Virology אמורה להתפרסם בקרוב סריקה בנושא יכולת ההדבקה של נגיפים בכלל וממשפחת קורונה בפרט.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  הדבקה בנגיף,  פרופ' יונה שמר-אבני,  מגיפה,  קורונה,  חדשות,  שפעת
תגובות

אז היא אמרה. והיכן הביסוס המדעי? עדין אין. אז זאת סוג של נבואה? משאלת לב? כי שפעת שאנו מכירים, שיש לה חיסון חלקי ושנעצרת כול קייץ עדין חוזרת כול חורף. פעם זה סתם שפעת, ופעם זה עופות, ופעם זה חזירים ועכשיו זה עטלפים. אז בואו נכתוב דברים מוכחים ולא רק כדי להעצים את ההיסטריה והחרדה והספק. אצל כול מי שהוא מבוגר או יש לו הורים מבוגרים זה רק מבהיל.