התמחות

מלגות התמחות ברשתות מחקר מבוססות מרפאות

קישור בין רשתות מחקר מבוססות מרפאות ותוכניות התמחות אשר בהן לא קיימת רשת מחקר כזו מהווה אפשרות מעולה לחינוך ולהגדלת יכולת המחקר של תחום רפואת המשפחה והטיפול הראשוני

16.04.2020, 11:14
מחקר קליני. אילוסטרציה

מציאת הזדמנויות מלגה היא מאבק נפוץ עבור תוכניות התמחות ברפואת משפחה, במיוחד אלה מבוססות-קהילה. השתתפות ברשתות מחקר מבוססות מרפאות (PBRN) הוצעה כאפשרות אחת, אך מעט ידוע על מעורבות מתמחים ב-PBRN. מחקר זה חוקר איך PBRN היום משלבים תוכניות התמחות ברפואת משפחה והאם יש כאן אפשרויות נוספות לשילוב המתמחים.

החוקרים ערכו סקר חתך של 126 מנהלי PBRN של הטיפול הראשוני לגבי תוכנית התמחות ב-PBRN ופעילות מדעית. החוקרים השתמשו בסטטיסטיקה דסקריפטיבית כדי לאפיין את המדגם וניתוח דו-משתנים כדי להעריך את הקשר בין מעורבות תוכניות ההתמחות ב-PBRN ומאפייני ה-PBRN.

רוב ה-PBRN שהגיבו (N=56, 44.4% שיעור תגובה) כללו לפחות תוכנית התמחות אחת (80%) ולהרבה PBRN היו סגל התמחות המעורב בפרוייקטים (67.3%). עם זאת, שילוב מתמחים היה פחות נפוץ (52.7%). כאשר כו היו מעורבים, מתמחים היו חלק ממעט פרוייקטים אך השתתפו בכלל טווח פעילויות המחקר. למעט PBRN הייתה השתתפות עמוקה יותר עם התמחויות כמו למשל מטרות כתובות המתארות את שילובם בפרוייקטים (23.6%) או את השתתפות סגל ההתמחות בגוף המחליט ב-PBRN (45.5%). רוב ה-PBRN שלא מערבים מתמחים מעוניינים לעשות זאת (73.9%), ולמחציתם יש את המשאבים לעשות זאת.

לרוב ה-PBRN של רפואת המשפחה והטיפול הראשוני היה שילוב כלשהו של תוכניות התמחות, בדרך כלל ברמת הסגל. בניה על שילוב PBRN ויצירת הקשרים בין PBRN מקומיים ותוכניות התמחות אשר בהן לא קיים PBRN מהווה אפשרות מעולה לחינוך ולהגדלת יכולת המחקר של התחום.

מקור: 

Weidner, A. et al, (2020) STFM DOI: 10.22454/FamMed.2020.303653

נושאים קשורים:  התמחות,  רפואת משפחה,  מלגות,  מחקרים
תגובות