חדשות

מענק מחקר של 2.5 מיליון דולר הוענק למדען בינתחומי ישראלי

מענק המחקר הוענק לפרופ' עודד רכבי מאוניברסיטת תל אביב מהקרן הבינלאומית Schmidt Futures כחלק מתכנית ניסוי בחדשנות המתבססת על סקרנות קיצונית

פרופ' עודד רכבי, בית הספר למדעי המוח, אוניברסיטת תל אביב. צילום: יהונתן צור

פרופ' עודד רכבי מהמחלקה לנוירוביולוגיה מהפקולטה למדעי החיים ומבית הספר למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב הוכרז אתמול (א') כאחד משני המדענים הראשונים בעולם שיקבלו מענק מחקר חדש בסך 2.5 מיליון דולר – חצי מיליון דולר במשך חמש שנים. המדען השני שיקבל אותו הסכום הוא פרופ' ג'ף גור מ-MIT.

את המענק החדש העמידה לרשותם הקרן הפילנתרופית Schmidt Futures שהקים מי שהיה בעשור הראשון של המאה מנכ"ל "גוגל" ומבכירי תעשיית ההיי-טק העולמית, אריק שמידט, יחד עם רעייתו וונדי.

המענק קיבל את השם Polymath ("איש אשכולות") והוא מיועד למדענים שמפגינים יכולות ייחודיות במחקר בינתחומי. בהודעה על הענקת הפרס לפרופ' רכבי, חלקו לו מנהלי הקרן שבחים כשציינו ש"הוא מפגין יכולות בניסוי בחדשנות המתבססת על סקרנות קיצונית". המענק איננו מגדיר ואיננו מגביל את תחום המחקר הספציפי שלמענו יקבל המדען הזוכה את הכסף מהקרן, כך שכל אחד חופשי לקבוע  הנושא שבו יעסוק.

"אני גאה שנבחרתי ונרגש מההזדמנות שניתנה לי לפתוח כיווני מחקר חדשים", הגיב פרופ' רכבי. "לרוב, מדענים מקבלים מענקים כספיים כדי להמשיך בתהליכים שבהם כבר התחילו. פרס Polymath שונה. יוזמיו אומרים: 'הנה המשאבים, תעשה משהו חדש לגמרי, תסתכן. תחקור רעיונות משוגעים שבכלל לא היית חולם להציע לאחרים'".

שמידט שימש מנכ"ל "גוגל" בין 2001 ל-2011, "השנים המעצבות של החברה", כפי שנוהגים לכנות זאת. ב-2015 גם היה יו"ר "גוגל". הקרן שייסד נועדה להעניק מענקי מחקר גבוהים יחסית כפרסי הצטיינות למדענים בינתחומיים כדי שיוכל להרחיב את היקפי מחקרם. הקרן מתכננת בעתיד לייסד רשת חברתית עבור בוגרי התכנית. "זהו ניסוי בחדשנות המתבססת על סקרנות קיצונית", הודיעה הקרן. "במקום להמר על הצעות מחקר, התכנית שלנו מהמרת על אנשים".

במעבדתו של פרופ' רכבי עוסקים בשנים האחרונות בנושאים בתחומים שאינם בהכרח קשורים זה בזה, כמו חשיפת מנגנון המאפשר הורשה של תכונות נרכשות – מחקר שהראה לראשונה שמקטעי רנ"א קטנים מורשים במקביל לדנ"א. כמו כן פוענחו במעבדה זאת חוקי ההורשה האפיגנטיים.

במחקר אחר סייעו פרופ' רכבי ושותפיו בפיענוח המגילות הגנוזות בעזרת דנ"א עתיק שאצור בעור עליו נכתבו. בדרך זאת הורחב הידע ההיסטורי על סוף תקופת בית שני. בנוסף חקר פרופ' רכבי את הבסיס הנוירולוגי לאי-רציונליות ובעקבות זאת נקבעה דרך  המאפשרת לשנות את מערכת העצבים של תולעים. בתחום אחר לחלוטין, צוותו של פרופ' רכבי הנדס גנטית טפילים כדי להפוך אותם ל"מכונות להפרשת חלבונים" כדי שישמשו לתיקון פגיעות בעקבות מחלות גנטיות במערכת העצבים.

נושאים קשורים:  פילנתרופיה,  פרופ' עודד רכבי,  אוניברסיטת תל אביב,  אריק שמידט,  חדשות,  מענק מחקר
תגובות
אנונימי/ת
27.10.2020, 07:15

דוגמה ליין בן יין.