COVID-19 עולמי

העתידן פרופ' דוד פסיג: מגיפת הקורונה תדעך רק ב-2025

תחזיתו של העתידן מאוניברסיטת בר אילן: "יהיו עד שמונה גלי תחלואה בעולם לפני שהמגיפה תיעלם וסיוט לוגיסטי של ייצור והפצת החיסונים"

פרופ' דוד פסיג, ראש המגמה לטכנולוגיות תקשורת וראש המכון לאינטגרציה באוניברסיטת בר אילן. "העשור האבוד של המאה ה-21 צופן בחובו סכנות רבות". צילום: פרטי

העתידן פרופ' דוד פסיג צופה שרק בעוד חמש שנים, ב-2025, תהיה דעיכה משמעותית עד היעלמות של מגיפת הקורונה בעולם. הוא הציג זאת באירוע זום שקיימה בתחילת השבוע אגודת ידידי אוניברסיטת בר אילן. כך מדווחת שירי דובר ב"גלובס".

עוד העריך פסיג כי עד סוף 2022 צפויים עוד חמישה עד שישה גלי התפרצות של המגיפה עד שזו תיעלם, יהיו כמה סבבים של סגר, בכלל זה סגרים חלקיים. שיעורי ההדבקה יעלו ויירדו לסירוגין.

פרופ' פסיג משמש כראש המגמה לטכנולוגיות תקשורת וראש המכון לאינטגרציה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר אילן. לדבריו, "יש עתה עודף מומחים העוסק בתחום הקורונה, כל אחד מציג עצמו כמומחה ותובנות שונות רק מבלבלות את הציבור הרחב". הוא הדגיש כי תחזיתו מבוססת על "מה שניתן ללמוד מהעבר ומתסריטים סבירים להמשך, בשקלול משתנים ביולוגיים, כלכליים, פסיכולוגיים וגיאו-פוליטיים".

לדבריו, "אנחנו עדיין בתחילת המשבר שהוא מגה-משבר. זו מלחמה גלובלית. לא היתה מגיפה בסדר גודל כזה שהתפשטה בתוך מספר חודשים על פני כל הגלובוס. בעבר, מגיפות התפשטו ונמשכו עשרות שנים – זו הנוכחית תהיה קצרה בהרבה יחסית".

סימולציות שביצע באמצעות שימוש במשתנים רבים, לא רק רפואיים, העלו כי בסבירות של 70% יהיו עד שמונה גלי תחלואה לפני שהמגיפה תיעלם. יהיה גם צורך להביא בחשבון הופעת זני נגיף שעברו מוטציה או שיתגלו לו זנים חדשים שיהיה צורך למצוא גם עבורם תרכיבי חיסון.

עוד הזהיר פרופ' פסיג : "לרוב נדרשות חמש עד עשר שנים כדי לפתח תרכיב חיסון בטוח. זירוז תהליכים יוצר עיגול פינות. במצב כזה המדע יהיה לא מדויק ותופעות הלוואי יהיו שונות ממה שאומרים לנו כעת. יהיה סיוט לוגיסטי של ייצור והפצת תרכיבי החיסונים עבור מיליארדי אנשים בעולם". העשור הקרוב, שאותו כינה "העשור האבוד של המאה ה-21", צופן בחובו "סכנות רבות שיתעצמו, כולל עימותים אלימים בין מדינות ובין מעצמות".

בהערכה נוספת שמסר ל"ישראל היום" אמר פרופ' פסיג שכרגע לא ידוע כמה זמן יחזיקו מעמד הנוגדנים לנגיף בקרב מתחסנים או חולים שהחלימו. ייתכן שיהיה צורך לחסן קבוצות שונות באוכלוסיה מדי כמה חודשים – נושא בעייתי מבחינת העלויות וכן שיהיו מדינות שייצרו תרכיבי חיסון לצריכה עצמית ואלה יהיו זולים יותר מאחרים. "הסיוט של מקבלי החלטות יהיה בשלב הראשון, כאשר כל מדינה תקבל מספר מסוים של מנות חיסון שעליהן הממשלות כבר שילמו. בישראל קופות החולים ומשרד הבריאות קנו, למיטב ידיעתי, בסך הכל כמיליון מנות עתידיות מאותן חברות".

נושאים קשורים:  פרופ' דוד פגיס,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  חיסונים,  סגר
תגובות
אנונימי/ת
30.10.2020, 10:23

וכרגיל, אם המגפה תסתיים קודם, אף אחד כבר לא יזכור את הנבואה הזאת.

אנונימי/ת
08.02.2021, 18:08

פרסם ב2018
*15 דקות - החורף הדמוגרפי - מגמת העל של המאה ה-21 , עם הפרופ' דוד פסיג*
15 דקות - הסטוריה תרבות ומדע
https://eretz.fm/megamat_hal_15_minutes/