חדשות

ניתוח מיוחד והשתלת עדשה הצילו את ראייתו של פצוע ב"הדסה"

בעקבות חבלה שגרמה לחתך מרוטש ועמוק של כל שכבות העין בהיקף נרחב, בוצעה השתלת עדשה מיוחדת להצלת ראייתו של המטופל

ד"ר לירן טיאוסנו, מומחה בניתוחי רשתית וקטרקט, בודק את המטופל. "כל העדשה, התומכנים והקופסית נפגעו ולא היו קיימים". צילום: דוברות "הדסה"

כשד' הופיע בחדר המיון בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים עם חבלה קשה מאוד בעין, הוא לא תיאר לעצמו כלל כי ראייתו נמצאת בסכנה. ואכן, כשהפסיק לראות בעין הפגועה, היה זה ניתוח מורכב שבוצע על ידי מומחה בניתוחי עיניים, שכלל השתלת עדשה תוך עינית מיוחדת שהוזמנה מארה"ב, שהחזיר לו כנגד כל הסיכויים את הראייה.

ד', בן 56, שהגיע למיון עם דימום רב, סבל מכאבים עזים ולא היה מסוגל לפתוח את העין כלל, תיאר: "יצאתי מהמשרד כדי להביא משהו מהרכב, מעדתי במדרגות והאגודל נכנס לי לעין ופצע אותה. חזרתי למשרד, שמתי מגבת עם קרח על הפנים ואחי פינה אותי מיד לטרם. כשהגעתי לטרם, מיד הזמינו לי אמבולנס ולקחו אותי לבית החולים".

ד"ר לירן טיאוסנו, מומחה בניתוחי רשתית וקטרקט שביצע את הניתוח הייחודי, סיפר: "בעינו היה פצע פעור של כ-12 מ"מ לאורך כמחצית מהעין שחדר את כל שכבות גלגל העין, ותוכן עיני רב יצא ולא היה במקומו. העין היתה מרוטשת לחלוטין. מדובר במצב עיני חמור שמסכן את שלמות מבנה העין ותפקודה.

"כאשר הפציעה כל כך עמוקה ונרחבת, לרוב קיים קושי רב בשימור מבנה העין ותפקוד הראייה, בחלק גדול מהמקרים, נותר ירוד, אם בכלל קיים. במרבית המקרים של פציעות חודרות עמוקות כל כך, עם אובדן תוכן עיני רב, העין עם הזמן מתכווצת ותותב מלאכותי - המשמש למראה קוסמטי בלבד, מונח במקום, אך העין אינה מתפקדת יותר".

לאור דחיפות המקרה, בתוך זמן קצר מהגעתו של המטופל לבית החולים ביצעו פרופ' שחר פרנקל וד"ר נדב לוינגר ניתוח חירום לסגירה ראשונית של החתך הרחב הפעור. במהלך הניתוח התגלתה חומרת הפציעה שכללה חתך מרוטש עמוק של כל שכבות העין בהיקף נרחב ביותר. חלקי העין לא היו במקומם ואף היו חלקים שיצאו מגלגל העין וקשה היה להעריך את שלמות החלקים הפנימיים.

בשל מיקום ואופי הפציעה העמוקה, נסגרה העין בטכניקת תפירה מורכבת בניתוח שארך יותר משלוש שעות. במקרים מסוג זה מתבצעת סגירה ראשונית של החתך מתוך ידיעה שצפויים ניתוחים מורכבים נוספים בהמשך, במטרה להציל את העין.

ד' אושפז במחלקת העיניים כשהוא לא רואה דבר בעינו. בדיקות שונות שבוצעו לא הצליחו לחזות האם קיים פוטנציאל שישוב לראות. לאחר כחמישה ימים ביצע ד"ר טיאוסנו ניתוח מורכב בעינו של דורון, שבמהלכו הצליח להחזיר את הרשתית בשלמותה למקומה, ובהמשך השתיל עדשה תוך עינית מיוחדת שהוזמנה במיוחד מארה"ב.

"רשתית העין מכילה את קולטי האור ומשם מתחיל תהליך הראייה", הסביר ד"ר טיאוסנו. "הרשתית היא למעשה כמו הפילם במצלמה, כאשר הפילם שרוף - לא תיווצר תמונה. כאשר ניתחתי את ד', לא ידענו כלל האם הרשתית בכלל קיימת ונותרה בתוך העין והאם בכלל תוכל להשתקם כיוון שתוכן עיני רב יצא ממנה בחבלה. לאחר שניקיתי את כל חלל תוכן העין, הצלחתי לזהות ולהשיב את הרשתית למקומה.

"במשך תקופה ארוכה ד' היה במעקב צמוד שלנו וכשראינו שקיים פוטנציאל ראייה, החלטתי לבצע ניתוח נוסף להשתלת עדשה תוך עינית מיוחדת שהוזמנה במיוחד מארה"ב. בפציעתו הראשונית העדשה הטבעית זזה כולה ממקומה. בניגוד לניתוח קטרקט שגרתי, בו אנו מוציאים את תוכן העדשה הטבעית אך משמרים את קופסית העדשה ולתוכה משתילים עדשה מלאכותית, אצלו כל העדשה, התומכנים והקופסית נפגעו ולא היו קיימים. לכן, תפרתי בטכניקה חדשנית שבוצעה לראשונה ב'הדסה' את העדשה המיוחדת ללובן העין עם תפרים מיוחדים המשמשים בניתוחי לב פתוח.

"ד' חזר לראות בעינו הימנית ראייה פונקציונלית המאפשרת לו אפילו לנהוג. ממצב של פציעה קשה מאוד ששלמות העין והראייה היו מוטלות בספק, הצלחנו להשיב לו את הראייה".

נושאים קשורים:  ד"ר לירן טיאוסנו,  השתלת עדשה,  פרופ' שחר פרנקל,  ד"ר נדב לוינגר,  ניתוחי רשתית,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות
אנונימי/ת
24.03.2021, 18:26

על איזו עדשה מיוחדת מדובר?

אנונימי/ת
25.03.2021, 07:52

האם אתם מתכוונים לשיטת קיבוע העדשה עם חוטי גורטקס (החוטים בהם משתמשים מנתחי הלב), עם עדשת אקרוס האמריקאית? השיטה בה משתמשים בבי"ח סורוקה, קפלן אסף הרופא, איכילוב, בילינסון וולפסון כבר כמה שנים? ברכות להדסה שסוף סוף הצטרפו גם הם