חדשות

ב"איכילוב" בוצעה בהצלחה כריתת אונת כבד בתינוק בן שבועיים

בניתוח מאתגר שארך חמש שעות נאלצו הרופאים לכרות את האונה הימנית של הכבד על מנת שיוכלו להסיר גידול עצום מסוג המרטומה שאיים על חייו של התינוק

צוות המנתחים עם התינוק. צילום: מירי גטניו, דוברות איכילוב

מומחי מחלקת ניתוחי כבד, לבלב והשתלות בחטיבה הכירורגית במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב ביצעו לאחרונה ניתוח להסרת גידול בגודל 10 ס"מ יחד עם האונה הימנית של הכבד בתינוק בן שבועיים.

הכל התחיל כאשר האם, אחות במקצועה, ביצעה בשבוע 32 להריונה בדיקה להערכת משקל עובר אשר העלתה ממצא חשוד בנוגע להיקף בטנו של העובר שהיה גדול מהממוצע. היא הופנתה למיון נשים בבית החולים ליס ושם אובחן כי בבטנו של התינוק קיים גוש ענקי בגודל 10 ס"מ.

בהמלצת הרופאים, הוחלט שהאם תמשיך את ההריון תחת מעקב עד לשבוע 39 אלא שכמה ימים לאחר מכן התגלה ממצא קרדיולוגי מחשיד, והיולדת עברה ניתוח קיסרי דחוף בשבוע 36 +2 ימים. היילוד הועבר להמשך טיפול והשגחה בפגייה.

בשלב זה נכנס לטיפול במקרה פרופ' איגור סוחטוניק, מנהל מחלקת כירורגיית ילדים בבית חולים דנה לילדים שעמד בראש צוות המנתחים של הניתוח הדרמטי בתינוק בן שבועיים בלבד: ״התינוק אובחן טרם לידתו עם גידול שפיר בכבד מסוג המרטומה", מסר פרופ' סוחטוניק. "לאחר הלידה אבחנו כי קיימות ציסטות רבות על הגידול אשר גרמו ללחץ מוגבר בבטנו של התינוק. מיד הבנו שאם נמתין, התינוק עלול להגיע למצב של אי ספיקה נשימתית על רקע לחץ על סרעפות או לסירוגין דימום לתוך ציסטות או ניקובן, והחלטנו לגשת לניתוח המאתגר כשאת מלאכת ההרדמה המורכבת של התינוק בגיל צעיר כל כך ניהלו ד״ר יבגני איזאיטל וד״ר דנה קרול".

פרופ׳ ניר לובצקי, מנהל מחלקת ניתוחי כבד, לבלב והשתלות וד"ר יעקב גויכמן, מנהל יחידת השתלות בחטיבה הכירורגית ב"איכילוב", שביצעו את הכריתה, מתארים: "ראינו כי הגידול תפס את רוב חלל האונה הימנית בכבד וגודלו הגיע לכ-10 ס"מ. זהו גידול עצום בגודלו בהתחשב בעובדה שמדובר בתינוק בן שבועיים. לכן, נאלצנו לכרות את האונה הימנית של הכבד על מנת שנוכל להסיר את כולו. הניתוח ארך כחמש שעות ולאחריו התפשטה אנחת רווחה וסיפוק מקצועי אדיר בחלל חדר הניתוח".

הניתוח עבר בהצלחה והתינוק הוחזר למחלקת הפגייה ובתוך עשרה ימים בלבד שוחרר לביתו בריא וללא הבליטה בבטנו.

נושאים קשורים:  איכילוב,  פרופ׳ ניר לובצקי,  פרופ' איגור סוחטוניק,  ד"ר יעקב גויכמן,  ניתוח נדיר,  חדשות,  כריתת אונת כבד
תגובות
30.11.2021, 09:49

כל הכבוד