חדשות

המאבק לקיצור התורנויות: היום צפויים להתפטר עוד כ-300 מתמחים

15 מבין 200 מתמחים שכבר התפטרו חזרו בהם בעקבות הודעת כמה בתי"ח כי לא יוכלו להמשיך בהתמחותם ובעבודתם, אם יתחרטו מאוחר יותר | הערב בתל אביב הפגנת תמיכה ברופאות וברופאים המתמחים

מחאת המתמחים לקיצור תורנויות. צילום ארכיון: ארגון מרשם

15 מבין 200 הרופאים המתמחים שהגישו כבר את מכתבי ההתפטרות ב"פעימה הראשונה" חזרו בהם לאחר שמנהליהם בבתי החולים רמב"ם, אסותא-אשדוד וברזילי הבהירו שלא יורשו לחזור לעבודתם במחלקות. נוכח זאת החליט ארגון המתמחים מרשם להקדים את הגשת הפעימה השנייה במכתבי ההתפטרות – כ-200 נוספים, אולי 300. בארגון מעריכים שהפעם יוגשו התפטרויות גם מחבריהם המועסקים בבתי חולים אחרים. הערב (20:30), נמסר בארגון מרשם, תתקיים ברחבת הבימה בתל אביב הפגנת תמיכה ברופאות וברופאים המתמחים.

לפי דיווח של אדיר ינקו היום (ג') ב-ynet, מספר בתי החולים שהמתמחים בהם יגישו את מכתבי ההתפטרות, אולי כבר היום (במקום ביום חמישי כפי שתוכנן), יהיה אף גדול יותר מאשר בפעימה הראשונה. הגשת מכתבי ההתפטרות – במחאה על הפרת ההבטחות ליישום מתווה קיצור התורנויות מ-26 שעות ל-18-16 – החלה ביום חמישי האחרון.

בישראל יש עתה כ-5,000 מתמחים הטוענים שתורנויות ארוכות פוגעות קשות באיכות חייהם, ביכולתם להתרכז בעבודה עם מטופלים ויש בכך גם סכנה לטעויות בקבלת החלטות או בביצוע – מה שמסכן את החולים.

מכתבי ההתפטרות נכנסים לתוקף שבועיים לאחר מועד הגשתם, מה שמאפשר למתפטרים לכאורה לחזור בהם בפרק זמן זה ולשוב לעבודתם. חלק ממנהלי המחלקות הבהירו כי הם לא יוכלו להמשיך בהתמחותם ובעבודתם, אם יתחרטו מאוחר יותר. לכן, חלקם משכו את מכתביהם ושבו לעבודה סדירה.

פרופ' אבישי אליס, מנהל האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, מצוטט בדיווח: "המתמחים לא מתפטרים באמת. הם לא הגישו מכתבם למנהלי משאבי אנוש כי זה אקט משפטי שאי אפשר למשוך אותו בחזרה". לטענתו, השרים שהציגו הבטחות למתמחים על מועד כניסת קיצור התורניות לתוקף עשו טעות וכעת עליהם להסביר אותה. זכותו של כל אדם להתפטר, רק שיביא בחשבון שלא תהיה דרך חזרה כי מרבית בתי החולים וההנהלות לא יסכימו לקבל בחזרה אנשים שהתפטרו. לכן אני מעריך שרובם לא יתפטרו כי הם אוהבים את המקצוע, את הטיפול בחולים ואת האחריות".

נושאים קשורים:  מתמחים,  קיצור תורנויות,  פרופ' אבישי אליס,  חדשות,  מחאה,  ארגון מרשם
תגובות
31.08.2022, 20:26

כפי שנמצא פתרון למורין אפשר אולי למצוא פתרון למתמחים. זה לא פחות חשוב

31.08.2022, 22:14

אני כעת לא חלק ממערכת הרפואה הציבורית בארץ למרות שהייתי מתמחה בארץ. אני חייב לציין שלא כל כך ברור לי על מה המאבק. מדוע המתמחים לא מחלקים את התורנויות לשניים בינם לבין עצמם כך שאחד יהיה תורן מ 4 עד 10 או עד 12 בלילה והשני יכסה עד הבוקר כך שבפועל יעבדו 16 שעות כל אחד (8 בבוקר עד 12 בלילה) (12 בלילה עד 4 בצהריים) זה הכל תלוי באיך הם מסדרים את התורנויות שלהם וכמה לילות בחודש הם רוצים לבלות חלקית בבית החולים. אלו שירצו פחות לילות שיעשו את ה 24 שעות.