חדשות

ה-FDA אישר פיתוח ישראלי להקרנת פרוטונים, שיחל לפעול ב"הדסה"

יתרונה של הטכנולוגיה להקרנת פרוטונים שפיתחה חברת הסטארט הישראלית פי-קיור הוא במידת הדיוק שלה ובגודלה הקטן | שלב הניסויים בהקרנת פרוטונים לחולי סרטן יחל בשבוע הבא בהדסה עין כרם

מכשיר הפרוטונים של חברת פי-קיור ב"הדסה". גודלה הקטן של המערכת מאפשר לכל מחלקה אונקולוגית להטמיע טיפולי פרוטונים במחיר נמוך משמעותית מהאלטרנטיבות. צילום: דוברות "הדסה"

ניסוי ראשון בטיפול בסרטן באמצעות קרינת פרוטונים יחל בקרוב במרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים, לאחר שה-FDA אישר השבוע (ג') את הטכנולוגיה של חברת פי-קיור (P-Cure)  הישראלית. הטיפול לא ניתן עד כה בארץ ומי שביקשו לעבור אותו נאלצו לטוס ולממן תקופת טיפולים ממושכת בחו"ל.

על בסיס שיתוף פעולה שנרקם בין "פי-קיור" לבין המרכז הרפואי הדסה הוקמה תשתית לפיתוח קליני משותף ובכך לראשונה בישראל יתאפשרו טיפולי הקרנת פרוטונים לחולי סרטן שיימצאו מתאימים לניסוי בטיפול.

מנכ"ל חברת פי-קיור, מיכאל מאראש, אמר לדוקטורס אונלי כי לאחר תהליך ממושך של אישור מוועדת הלסינקי וממשרד הבריאות וקבלת אישור ה-FDA, ייתכן שהניסוי יחל כבר בשבוע הבא. הניסוי הקליני, המתבצע ללא עלות לקופות החולים ולחולים עצמם, מהווה הזדמנות נדירה להנגיש טיפול חדשני לחולים בסרטן שלא שלח גרורות לאיברים אחרים.

מנהל מכון שרת לאונקולוגיה ב"הדסה", פרופ' אהרון פופובצר, אמר כי בשלב ראשון יינתן טיפול לחולים שאין להם הצעה טיפולית אחרת או לחולים עם גידולים הקרובים מדי למקומות אסטרטגיים בגוף שלא ניתן להעניק להם טיפול קרינתי רגיל, כמו בחולי סרטן אף אוזן גרון וסרטן מוח חוזר. הוא ציין כי "צוות 'הדסה' מלווה את התהליך ומוביל במסגרתו את התחום הפיזיקאי ואת ההחלטות הרפואיות הרבות המלוות את הפרויקט. בתוך זמן קצר נתחיל בטיפולים לטובת חולי הסרטן בישראל".

יתרונה של טכנולוגיית פי-קיור על פני הטכנולוגיה הקיימת כיום להקרנת פרוטונים הוא במידת הדיוק שלה ובגודלה - המכשיר של "פי-קיור" קטן פי עשרה מהמכשור הקיים כיום להקרנת פרוטונים. חברת הסטארטאפ הישראלית פיתחה את הטכנולוגיה למזעור גודל המערכת ולשיפור היכולות הקליניות. בכך היא מציעה לכל מחלקה אונקולוגית להטמיע טיפולי פרוטונים במחיר נמוך משמעותית מהאלטרנטיבות.

מאראש מדגיש שלצד היות המערכת שהחברה פיתחה זעירה בהשוואה למקבילה הפועלת כיום בעולם, מדובר בטכנולוגיה שמערכת הניווט שלה מדויקת יותר: "טיפול רדיותרפי על בסיס פרוטונים יאפשר לחולים לקבל קרינה ממוקדת ללא פגיעה באיברים בריאים קרובים וללא תופעות לוואי. המערכת יודעת לזהות ולהתמקד בגידול עצמו ואף לזהות שינויים שחלים בגידול, גם הקטנים שבהם, אליהם היא ממקדת את הטיפול".

חברת פי-קיור הוקמה בשנת 2007 ועוסקת בפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות הקרנת פרוטונים לטיפול בסרטן. בשנים האחרונות הקימה החברה מרכז פיתוח וייצור בפאתי מודיעין, בו יתקיים הניסוי הקליני בשיתוף עם מומחי "הדסה", ובמקביל הקימה תשתית ייצור בסין לטובת תמיכה במזרח הרחוק.

בחברה מדגישים כי יותר ממחצית חולי הסרטן בעולם מטופלים בהקרנות כטיפול יחיד או בשילוב עם ניתוח או טיפולים תרופתיים, כשרובם המוחלט של טיפולי ההקרנות מבוצעים בעזרת קרני רנטגן.

למרות השימוש הנפוץ והרחב, השימוש בקרני רנטגן אינו ממוקד ולכן גם גורם לתופעות לוואי רבות ולפגיעה ברקמות בריאות מסביב לגידול הסרטני. הקרנת פרוטונים מעבירה קרינה מדויקת באנרגיה גבוהה לגידול. הקרינה גורמת נזק לדנ"א של תאים הסרטניים והורגת אותם, ללא תופעות לוואי.

עם זאת ולמרות הפוטנציאל הקליני, כיום רק כאחוז אחד מכלל בתי החולים בעולם אימצו את הטכנולוגיה החדשנית וזאת בשל גודלן של מערכות ההקרנה הקיימות, שטח הנדל"ן הנדרש והמחיר העצום בהקמה והפעלה של מערכות אלו.

עד היום בישראל אין פתרון לטיפול בפרוטונים והחולים נאלצים לטוס לאירופה או ארה"ב על מנת לקבל טיפול זה. עלויות הטיפול הגבוהות – מעל 100 אלף דולר לחולה – מהוות נטל משמעותי.

מנכ"ל "הדסה", פרופ' יורם וייס, אמר כי "שיתוף הפעולה עם 'פי-קיור' נמשך זה שנתיים. "שיתוף הפעולה ההדוק בין אנשי המקצוע שלנו, הכוללים את מומחי האונקולוגיה, הפיזיקאים והרופאים לבין הצוות של 'פי-קיור', הביא אותנו לאפשרות של שימוש קליני במערכת הייחודית. במסגרת הניסוי הקליני נוכל להעניק טיפול בהקרנת פרוטונים לחולים בארץ תוך קידום חברה ישראלית שפיתחה מוצר כחול-לבן שישווק בכל העולם".

כפי שפורסם בדוקטורס אונלי, המרכז הרפואי איכילוב רכש לאחרונה מאיצי פרוטונים שיחלו לפעול בשנים הקרובות.

נושאים קשורים:  פי-קיור,  פיתוח ישראלי,  חדשות,  בית החולים הדסה עין כרם,  הקרנת פרוטונים,  טיפול לסרטן,  פרופ' אהרון פופובצר
תגובות
אנונימי/ת
24.03.2023, 10:04

הדסה זה קן צרעות שמתנהל בצורה זוועתית ומנוהל על ידי דליה איציק. חבל שיניב שרר, שהוא איש בעל יכולות והישגים, מצטרף למקום ההזוי הזה ששמו הדסה.
בסוף הוא יפגע ויצא עם סכין בגב כמו כל מי שהיה לפניו וכל מי שיהיה אחריו..

אנונימי/ת
24.03.2023, 10:05

ומי מחליף את אייל זלינגר שפוטר ואיתו כל ה IT של הדסה?

נו באמת "אנונימיים" שכמותכם גם כאן אתם חייבים לעסוק בפוליטיקה וברכילות מלוכלכת??