מחקרים

הפרעה קוגניטיבית בחולי COPD משפיעה על יכולת השימוש במשאפים

חולי COPD אשר קיבלו ציון של 16 נקודות ומטה במבחן MoCA נטו להשתמש באופן לא תקין במשאפים לטיפול במחלתם, גם לאחר קבלת הדרכה בנושא

שמירה על טכניקה נכונה של שימוש במשאף מהווה נדבך חיוני בניהול של מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD). במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'BMC Pulmonary Medicine', מטרת החוקרים הייתה לבדוק את טכניקת השימוש במשאף בחולי COPD ולהעריך אותה מיד לאחר קבלת תרגול בנושא, וכן חודש אחד לאחר מכן. בנוסף, החוקרים ניסו לזהות את הגורמים המנבאים לשימוש שגוי במשאפים לאחר כחודש מהתרגול.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי במרפאת COPD של בית החולים Siriraj בבנגקוק, תאילנד. מטופלים שהראו טכניקת שימוש לא נכונה במשאפים עברו הכשרה פנים אל פנים על ידי רוקחים. טכניקת השימוש במשאף הוערכה מחדש מיד לאחר התרגול וכן לאחר חודש אחד מעת התרגול. בנוסף, החולים עברו בדיקות תפקודי ריאות, וכן מבחן Montreal Cognitive Assessment (MoCA), 6-min walk distance (6 MWD), modified Medical Research Council scale score ו-COPD Assessment Test (CAT).

במסגרת המחקר נאספו בסך הכל 66 חולי COPD שנצפו עם לכל הפחות שגיאה קריטית אחת במהלך השימוש במשאף ביקורת מכל סוג. גילם הממוצע של המשתתפים היה 73.0 ± 9.0 שנים, ו-75.8% מהחולים נמצאו עם COPD בדרגה בינונית/חמורה. מיד לאחר התרגול נמצא כי כל המטופלים השתמשו נכון במשאפים מבוססי אבקה יבשה, ו-88.1% השתמשו בצורה נכונה במשאפים מסוג pressurized metered-dose. בהערכה שנעשתה לאחר חודש אחד נמצא כי מספר החולים שהפגינו את הטכניקה הנכונה בכל המכשירים ירד.

אנליזה מרובת משתנים הדגימה כי ציון MoCA ≤ 16 נקשר באופן בלתי תלוי עם המצאות של שגיאה קריטית לאחר חודש אחד מהתרגול (יחס סיכויים מתוקנן: 12.7, רווח בר-סמך של 95%: 1.8-88.2, p = 0.010). בהערכה שנעשתה לאחר חודש נמצא כי ציון ה-CAT (11.4 ± 8.9 לעומת 8.4 ± 5.5, p = 0.018) וציון ה-6 MWD (351 ± 93 מטרים לעומת 372 ± 92 מטרים, p = 0.009) השתפרו באופן מובהק בחולים שהדגימו שימוש בטכניקה נכונה. כמו כן, הציון ה-CAT הגיע להבדל המינימלי מבחינה קלינית.

לסיכום, החוקרים הדגימו כי חולי COPD שעברו תרגול פנים אל פנים עם רוקחים בנוגע לשימוש במשאפים חוו שיפור במיומנות זו. עם זאת, לאחר חודש מהתרגול נמצא כי מספר החולים שהראו טכניקת שימוש נכונה היה נמוך יותר לעומת ההערכה שנעשתה מיד לאחר התרגול. בנוסף, החוקרים הדגימו כי הימצאות של הפרעה קוגניטיבית (MoCA score ≤ 16) ניבאה באופן בלתי תלוי את היכולת של חולי COPD לשמור על טכניקה נכונה של שימוש במשאף. החוקרים מוסיפים כי הערכה של התפקוד הקוגניטיבי בחולי COPD בשילוב עם הערכה טכנית חוזרת ותרגולים חוזרים של השימוש במשאפים עשויים לשפר את ניהול המחלה במטופלים אלו.

מקור:

Iamthanaporn, C., Wisitsartkul, A. & Chuaychoo, B. Cognitive impairment according to Montreal Cognitive Assessment independently predicts the ability of chronic obstructive pulmonary disease patients to maintain proper inhaler technique. BMC Pulm Med 23, 144 (2023). https://doi.org/10.1186/s12890-023-02448-x

נושאים קשורים:  מחקרים,  COPD,  הפרעה קוגניטיבית,  משאפים,  MoCA
תגובות