חדשות

שר החינוך דורש להעביר האחריות על השדות הקליניים למדינה

השר יואב קיש, המכהן גם כיו"ר המועצה להשכלה גבוהה, טוען כי השיטה הקיימת באחריות האוניברסיטאות כשלה: "השדות הקליניים הם משאב לאומי שינוהל ויפוקח על ידי המדינה כדי להדביק את המחסור ברופאים"

שר החינוך ויו"ר המל"ג יואב קיש. צילום: יהונתן סינדל/ פלאש 90

שר החינוך ח"כ יואב קיש דורש להעביר את האחריות על הכשרת סטודנטים לרפואה בשדות הקליניים מהאוניברסיטאות למדינה. כך דיווח אמש (ד') אדיר ינקו ב-ynet. לטענת השר קיש: "היצמדות לשיטה שלא צלחה לא תביא לפתרון למחסור האקוטי ברופאים במדינת ישראל". מנגד, יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות דורש תקציב נוסף להגדלת מספר הסטודנטים בבתי החולים.

מי שאחראי כיום על השדות הקליניים בבתי החולים הן האוניברסיטאות ששולחות את הסטודנטים על פי רוב לבתי החולים הגדולים בקרבתן. על פי הדיווח, במכתב ששיגר לאחרונה שר החינוך לפרופ' רוני גמזו, שעמד בראש הוועדה שבחנה את העניין ולמנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, השר קיש טוען כי "החסם המשמעותי ביותר בהגדלת מספר המקומות בפקולטות לרפואה בישראל הוא השדות הקליניים בבתי החולים. כיום, השדות הקליניים אינם מנוצלים באופן יעיל, אינם פעילים די שבועות בשנה ולעתים אף חוסמים מוסדות יעילים מלהגדיל את מספר הסטודנטים המנצלים אותם שדות קליניים".

במכתב שנשלח לפרופ' גמזו בתחילת החודש כתב פרופ' אריה צבן, יו"ר ור"ה – ועד ראשי האוניברסיטאות, כי "פורום דיקני רפואה בוועד ראשי האוניברסיטאות יופקד על ניצול מקסימלי של השדות הקליניים וחלוקתם בין הפקולטות בהסכמה, על ידי דיקן אחד מול כל בית חולים". עוד כתב יו"ר ור"ה: "ראשי האוניברסיטאות שבהן ישנן פקולטות לרפואה מתחייבים מראש לפעול לשיבוץ של סטודנטים מצוינים בכל מכסה של שדות קליניים שתשוחרר. זאת בהינתן שיתקבל שיפוי להרחבת תשתיות ההוראה שיידרשו לכל אחת מהפקולטות לצורך הגדלת מספר הסטודנטים לרפואה אצלה".

שר החינוך דחה, כאמור, את עמדת ור"ה ולדבריו, "האחריות לשדות הקליניים חייבת פיקוח ובקרה, כמו כן במידת הצורך התערבות ממשלתית על מנת לעמוד בצורך הלאומי... עמדתי כיו"ר המועצה להשכלה גבוהה היא שהשדות הקליניים הם משאב לאומי שינוהל על ידי המדינה על מנת להדביק את המחסור הקיים ברופאים במדינת ישראל".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה וסגן יו"ר הר"י, המצוטט בדיווח, מסכים כי "סוגיית השדות הקליניים מחייבת היערכות מחדש וחשיבה מחוץ לקופסה", ובין השאר: פתיחת "משמרת שנייה" ללימודים בחלק מהשדות הקליניים; הרחבת מספר השבועות בהם מלמדים סטודנטים ומחויבות של כל המחלקות העיקריות ללמד לפחות 35 שבועות קליניים בשנה. פלדמן טוען כי "אין כל היגיון במונופול הגיאוגרפי הקיים היום לפיו בבית חולים אחד לומדים אך ורק סטודנטים של פקולטה אחת. השדות הקליניים חייבים להפוך למשאב לאומי שיוקצה בצורה הוגנת לכלל בתי הספר לרפואה, אך צריך לוודא שהמשאב הלאומי יופקד בידיים הנכונות".

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, אמר בתגובה: "השר קיש מנסה להסוות את כוונתו האמיתית - השתלטות פוליטית על לימודי הרפואה. ההכשרה בישראל איכותית בזכות התנדבות צוותי הרפואה, אבל ההרעבה התקציבית של מערכת הבריאות, כולל ההכשרה, גורמת לפגיעה קשה. השקעה נאותה במערכת הבריאות ובהכשרת דור העתיד תחזיר עצמה ותשפר את בריאות הציבור בישראל".

על פי הדיווח, באוניברסיטת רייכמן נמסר כי "השדות הקליניים הם משאב לאומי וחיוניים להכשרת רופאים, על כן הם חייבים להיות בידי רשות לאומית וכפופים לשיקולים לאומיים בלבד. הקרטל האוניברסיטאי מנסה להשתלט על השדות הקליניים כדי למנוע הקמת בתי ספר חדשים לרפואה. אל לקרטל להסוות את האינטרסים שלו על ידי שימוש בטענה של הפיכה משטרית".

נושאים קשורים:  שר החינוך יואב קיש,  שדות קליניים,  הכשרת רופאים,  פקולטות לרפואה,  פרופ' רוני גמזו,  ד''ר זאב פלדמן,  פרופ' חגי לוין,  חדשות,  פרופ' אריה צבן
תגובות
אנונימי/ת
28.09.2023, 11:29

אם השר הנכבד מעוניין להתמודד עם המחסור ברופאים שידאג להוספת תקנים למתמחים והרחבת / הוספת בתי חולים.
הצעד שהוא מכוון אליו ממש לא יסייע. רופאים מסיימים סטאז ולא מוצאים היכן להתמחות

ראשית, אני מופתע מעצם התערבות שר חינוך בענייני ההכשרה של סטודנטים לרפואה בבתי החולים.
ולגופו של ענין:
ידוע לכל שקיים מחסור ברופאים בבתי החולים והוראת הסטודנטים נעשית מעל ומעבר למחוייבויות והמטלות היומיומיות של הרופאים (במיוחד הבכירים והמנהלים) במחלקות ובמכונים. אין תקנים יעודיים להוראת סטודנטים! וקיים מחסור משווע בבתי חולים ומחלקות הראויים להוראת סטודנטים. התשת הסגל הרפואי תביא בפועל לצמצום "זמן איכות" של הרופאים עם הסטודנטים וכולנו נצא בהפסד, במיוחד הסטודנטים.
לדעתי, הוראה במשמרת שניה (אחה"צ-ערב) אינה יעילה- ההוראה לא מסתכמת בקיום ביקורים מודרכים וסמיניריונים, אלא ובמיוחד, בהשתתפות הרציפה של הסטודנטים בפעילויות הקליניות (ביקורי רופא בכיר, השתתפות בניתוחים ופעולות אבחנתיות/טיפוליות), אלא גם השתתפות בישיבות המתקיימות בשעות הבקר (ישיבת צוות, ישיבות הוראה/אקדמיות כגון Journal Club, דיונים על מקרים, דיונים עם יועצים), שאלו לא יתקיימו בשעות הערב. ושוב הסטודנטים במשמרת שניה יצאו מופסדים.
בישראל, רק מיעוט בתי החולים נחשבים לבתי חולים אוניברסיטאיים (הדסה, סורוקה) השאר מסונפים לפקולטה לרפואה (affiliated). בפועל בשנים האחורנות, בתי חולים, בעיקר באזור המרכז, נדרשים ללמד סטודנטים ממספר פקולטות, למרות שהרופאים בעלי מעמד אקדמי מסונפים לפקולטה אחת בלבד. כלומר, הרופאים המלמדים לא זוכים להטבות וזכויות אקדמיות משאר הפקולטות שמהן מגיעים סטודנטים למחלקתם (למשל, אוניברסיטת אריאל ובעתיד הקרוב אוניברסיטת רייכמן וויצמן). זאת ועוד, הרופאים המלמדים לא זוכים לתשלום כלשהו עבור השתתפותם בהוראה. זה עיוות (שלא לומר קיפוח) שיש לתקנו. אין ארוחות חינם!!