חדשות

"בילינסון": שימוש רחב בהרדמה אזורית מונחית US בפצועי המלחמה

כ-70% מהלוחמים הפצועים שטופלו בבית החולים קיבלו הרדמה אזורית | גם במלר"ד ילדים בבית החולים הלל יפה אימצו את שיטת הבלוק העצבי תחת אולטרסאונד

הרדמה אזורית. מחט מוחדרת על ידי הרופא לאתר ההרדמה האזורית תוך כדי הסתכלות רציפה ב-US. צילום: דוברות בילינסון

השימוש בהרדמה אזורית על מנת להקל על כאבם של לוחמים פצועים גדל - על כך מדווחים במרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה. כ-70% מהלוחמים הפצועים שטופלו בבית החולים קיבלו הרדמה אזורית.

מדובר בהרדמה שנעשית תחת שימוש באולטרסאונד ובה מזריקים חומר מאלחש מילימטרים ספורים מהעצבים שמוליכים את הכאב לאזור הפציעה. זוהי שיטה יעילה ומשמעותית בשיכוך הכאב המוקדם לאחר פציעה וניתוח. יתרה מכך, בעזרת הרדמה מקומית מצטמצם השימוש באופיואידים, שיעילותם פחותה והשימוש בהם כרוך בתופעות לוואי כמו הפסקות נשימה, הסתגלות והתמכרות.

לצד הירידה הדרמטית בשיעור תמותת החיילים הפצועים במלחמת חרבות ברזל (6.7%), בהשוואה למבצע צוק איתן (9.2%) ומלחמת לבנון השנייה (15%), על פי נתוני חיל הרפואה שפורסמו בראשית חודש ינואר, גדל במלחמה הנוכחית מספר החיילים הפצועים ופצועים לאורך זמן. המשמעות היא שמי שנושאים בחלק גדול ומרכזי בטיפול בפצועי המלחמה הנוכחית הם הרופאים המרדימים, המאזנים את הכאב הכרוך בפציעה ובניתוח.

ד"ר שי פיין, מנהל מחלקת הרדמה וחדרי ניתוח בבית החולים בילינסון, מציין כי בתקופות מלחמה ובמבצעים קודמים נעשה שימוש נדיר בהרדמות אזוריות. בשנים האחרונות, עם ההטמעה של המיומנות בקרב רופאי ההרדמה בבית החולים, הפכה ההרדמה האזורית לרווחת ונפוצה יותר ובמיוחד במלחמה הנוכחית.

כפי שפורסם בדוקטורס אונלי, שיטת הרדמה אזורית תחת הנחיית אולטרסאונד משמשת גם במחלקה לרפואה דחופה לילדים במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה, במטרה להפחית חרדה וכאב בקרב הילדים המטופלים. הרופא מאתר את העצביים התחושתיים לאזור הכאוב ומחדיר חומר הרדמה סביבם, כך שהילד לא מרגיש כאב בזמן הפעולה.

ד"ר יאיר קציר, שהכניס את השיטה לחדר המיון ב"הלל יפה", הסביר כי השימושים העיקריים בבלוקים עצביים הם בעיקר במקרים של שברים ותפירות של חתכים עמוקים, שלא ניתן לטפל בהם בהרדמה מקומית וכן כטיפול לשיכוך כאבים לזמן ארוך, לדוגמה כהפחתת כאב לפני ניתוח להוצאת תוספתן או גופים זרים בגפיים.

נושאים קשורים:  בלוק עצבי,  בילינסון,  פצועי מלחמה,  הרדמה אזורית,  חדשות
תגובות